The Mosquito ......... breaking the glass !

Hai ! Hari ni, satu lagi post yang menarik perhatian yang saya jumpa. Saya dapatkannya di sini Inilah hasil akhir kerja saya. Ini berlainan sama sekali dengan idea asal. Proses penghasilannya memang sama.



Dalam tutorial ini, saya beranggapan yang anda sudah ada asas Photoshop. Jadi tidak perlu saya terangkan secara terperinci. Inilah gambar asal Sang Nyamuk. Ia perlu di adjust sedikit.



Klik Image > Adjustment > Hue/Saturation. Saya gunakan more on yellow.



Buat layer baru dan fill dengan warna yang gelap sedikit. Klik Filter > Render > Clouds. Namakan layer ini 'Clouds'. Sembunyikan layer ini.

Buat lagi layer baru gunakan brush Broken Glass . Gunakan brush yang bernombor 1800 dan setkan warna brush kepada putih. Namakan layer ini sebagai 'Broken Glass'.

Aktifkan semula layer 'Cloud'. Double click pada layer 'Broken Glass', pada tetingkap Blending Option , tick Drop Shadow. Klik OK.

Tekan Ctrl+E untuk merge layer. Gunakan Lasso Tool untuk membuang lapisan dalam 'Broken Glass'. Klik Edit > Cut. Jadilah hasil seperti di bawah. Tukar Opacity layer ini kepada 75-80%.



Duplicate layer ini dan tukar Blend Mode kepada Multiply. Jika nak tambah cahaya gunakan Filter > Render > Lighting Effect. Ubah sendiri ................ sampai anda puashati.



Buat layer baru , tambahkan darah pada cermin dengan menggunakan Blood Stain Brush. Buatlah sesuka hati. Jika tersilap, buang layer/delete layer. Buat layer baru lagi dan ulang proses ni sampai puas hati.



Saya tambahkan perkataan 'The Mosquito'.



Satu lagi manipulasi photo yang saya hasilkan. Mengendap awek salin baju ...................... :)



Inilah jumlah layer yang digunakan.



Sekian sahaja. Simple je tutorial Photoshop kali ini.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi ziarah.

Terbaru Lebih lama