Asas Photoshop - Eraser Tool

Eraser tu pemadamkan ? Jom kita manipulasikan gambar dengan pemadam. Sebelum tu, anda mesti menguasai Asas Photoshop sebelum mula memanipulasikan gambar.

Ini adalah ikon bagi Eraser Tool.


Ada 3 jenis Eraser Tool, saya cuma tunjuk satu sahaja. Kegunaan eraser adalah untuk membuang yang tidak diingini pada gambar diatas kanvas.

Sekarang buka satu kanvas baru. Ctrl+N. Kemudian buka fail gambar. Ctrl+O. saya akan gunakan 2 gambar.





Copy & Paste kedua-dua gambar ke dalam kanvas putih anda. Tindihkan. Saya tindihkan seperti ini.



Saya kurangkan Opacity gambar atas (tanah runtuh) seperti ini.



Klik pada ikon Eraser Tool dan mula memadam. Klik mouse pada bahagian gambar yang anda ingin padam dan seret. Perhatikan perbezaannya dengan gambar di atas.


Akhirnya saya berjaya membawa menara ini ke kawasan tanah runtuh. Lihat hasil di bawah.

Inilah bahagian yang saya padam dengan Eraser Tool.



Seronokkan dengan Photoshop !

Rahsia Eraser Tool.





Rahsia Opacity



Selamat mencuba.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi ziarah.

Terbaru Lebih lama